nav mail map-pin
Sigamscreening in Het Financieele Dagblad

7 March | Sigma Screening

Geld voor start-up met nieuwe mammograaf SigmaScreening, een spin-off van het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam, heeft financiers gevonden voor een nieuwe techniek die de pijn vermindert bij onderzoek naar borstkanker. Na een succesvolle proef onder 1000 vrouwen in Nederland heeft het bedrijf een vergunning aangevraagd om de vinding in Europa en de VS te mogen introduceren. SigmaScreening biedt een oplossing voor klachten van vrouwen over de traditionele mammogra- fie. Met deze onderzoeksmethode komt de borst onder hoge druk te staan, hetgeen veel pijn veroorzaakt. Eén op de vijf vrouwen ziet daarom van een onderzoek af. Het bedrijf investeerde tot nu toe enkele miljoenen euro’s in een nieuw systeem dat ‘vrouwvriendelijker’ is met behoud van de kwaliteit van het röntgenbeeld. Deze fase is gefinancierd door het AMC, tezamen met Life Sciences Fund Amsterdam (LSFA). Klinische proeven in het AMC en bij een bevolkingsonderzoek in Apeldoorn toonden aan dat de nieuwe techniek zorgt voor een ‘aanzienlijke pijnreductie’, zegt ceo Ivo Aarninkhof van SigmaScreening. Om het product naar de markt te brengen, is deze week een nieuwe financieringsronde afgesloten voor een bedrag van € 1,5 mln. Deelnemers zijn, naast LSFA, participatiemaatschappij Oost-Nederland en investeringsgroep Holland Venture. Op het nieuwe product rusten patenten met een looptijd tot 2031. Het bedrijf verwacht de eerste orders in 2015, na afronding van de vergunningprocedure bij de gezondheidsautoriteiten. ‘We rekenen erop in 2016 of 2017 het break-evenpoint te bereiken’, zegt Aarninkhof. Tot de potentiële klanten behoren de grote fabrikanten van de mammograaf: GE, Siemens, Hologic en Fuji. Ook ziekenhuizen kunnen hun bestaande apparaten voor borstonderzoek laten uitrusten met de nieuwe techniek. Eén op de vijf vrouwen ziet af van mammografie vanwege de pijn bij dit onderzoek